Skip to main content

Ben jij ook zo'n 'slechte' moeder?

Je kind van 4 coca cola geven.
Een baby al aan de patat mayo.
Een kind van 1 die zichzelf volpropt met chocola.
Een kind van 7 met een mobiele telefoon.
Pizza als avondeten.
Groenten in soep of saus met de blender vermalen.

Dit zijn een aantal situaties waar veel mensen zeker een mening over hebben, die ik ook regelmatig hoorde of zelfs misschien zelf ook had.

Een kind van 4 die cola drinkt.
Ik denk dat dit wel de makkelijkste is en dat we daarvan volmondig met zijn allen zullen zeggen: "nee dat is echt not done!". Toch zijn er moeders die hun jonge kind cola geven, want ja ik drink het ook, hij vindt het lekker, of ja zijn broer/zus drinkt het ook dus nu kan ik tegen hem/haar geen nee zeggen. Is dat zo??? Kun je tegen je jongste kind niet zeggen dat hij dat niet mag omdat zijn/haar oudere broer of zus het wel mag? Immers die is al ouder en mocht het op die leeftijd toch ook niet?

Een baby die al patat eet. Deze is denk ik al wat lastiger.
Ik heb een redelijke multiculturele omgeving, en ik merk hele duidelijke verschillen. Als ik heel even mag generaliseren, merk ik dat 'wij Nederlanders' zich erg houden aan de regels van het consultatiebureau. Dus flesjes melk, melk en melk en dan fruitpotjes en ga zo maar door. Er zijn echter een hoop culturen die dat helemaal niks vinden en niet luisteren naar het consultatiebureau. Die kinderen eten voordat ze 1 jaar zijn al met de pot mee, en dan ook echt gewoon alles. Dus ook gewoon ui, kool, sambal etc de echte no no's van het cb zeg maar. Die kinderen zijn vervolgens gewoon gezond en mankeren verder niks. Is het dan zo erg om je kind van nog geen 1 ook gewoon mee te laten eten van je patatje mayo? Of gaat dat nou juist weer iets te ver?

Een kind van 1 aan de chocolade.
Er zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat chocolade bij kleine kinderen kanker veroorzaakt. Zo heb ik zelf ook van een arts vernomen dat dit zeker geen fabeltje is. Maar zoals er studies zijn die het een zeggen, zijn er ook weer studies die het tegengestelde aantonen, dus wat is tegenwoordig waar?

Ik weet soms echt niet meer of melk bijvoorbeeld nu gezond is of juist weer niet.
Mag brood nu wel of niet?
Mag spinazie nu wel of niet nog een keer worden opgewarmd?
En laten we niet beginnen over ons kraanwater! Waar er nog niet zo lang geleden ontlasting dreef in het kraanwater in Vlaardingen (oke oke niet echt poep maar jullie snappen vast wat ik bedoel) zit er in de Randstad een stofje in het drinkwater genaamd GenX. Nu zeggen ze dat de aangetroffen hoeveelheden absoluut niet schadelijk zijn, maar dat zeiden ze heel wat jaren geleden ook over het roken van sigaretten. Weten jullie nog heel vroeger toen het heel erg werd gepromoot in films en op billboards? Want roken was stoer en cool! Nu moet iedereen stoppen want je krijgt er kanker van. Nee ik zeg dus niet dat ik het er niet mee eens ben dat roken schadelijk is, maar ik bedoel dat er misschien over 10 jaar weer wordt ontdekt dat de GenX in ons drinkwater helemaal niet zo onschadelijk was als werd beweerd.

Een kind van 7 met een mobiele telefoon.
Ik heb een situatie meegemaakt waar een moeder raar werd aangekeken om het feit dat zij haar kind een mobiele telefoon gaf als hij ging buiten spelen. De moeder gaf aan dit fijn te vinden want je hoeft je kind dan niet te gaan zoeken, maar kunt hem bellen om naar huis te komen. Ook zou je het alarm van de mobiel kunnen instellen zodat hij weet dat hij op dat moment naar huis moet komen. Ik heb mij afzijdig gehouden van dat gesprek, buiten dat ik die moeder een ondersteunende blik gaf van "zo dat is handig", maar ik vind er natuurlijk wel wat van. Ik kan mij nog heel goed verhalen herinneren van vroeger, voor de mobiele telefoons, van ouders of oudere broers/zussen die hun kind, of dus jongere broer/zus, buiten moesten gaan zoeken omdat het buiten spelen klaar was. Zelf kan ik mij nog goed herinneren dat moment dat die jongere broer/zus niet te vinden was, de paniek die toen ontstond, om er vervolgens achter te komen (na een uur zoeken!) die hij/zij dus een nieuw vriendje had gemaakt, die niemand kende, en daar in huis was gaan spelen. Dat doen kinderen nu eenmaal. Die snappen echt niet dat ouders willen weten waar ze uithangen, dat ze op tijd thuis moeten zijn, dat ze niet iedereen kunnen vertrouwen en ga zo maar door. Dus is het zo raar dat deze moeder, en nog veel meer anderen, haar kind een mobiele telefoon geeft? Het is niet bedoeld als luxe, bovendien waarom moet een ander daar iets van vinden?

Pizza als avondeten.
Iedere moeder wil dat haar kind gezond is en gezond blijft. De ene moeder is daarom strenger voor wat betreft de voeding van haar kind dan een andere moeder. Als ik naar mezelf kijk kreeg mijn jongste absoluut geen chips, chocolade, snoepjes of wat dan ook. Er werd iedere avond gekookt, en als papa en mama gingen zondigen met een patatje, kreeg de kleine een kant en klare baby maaltijd met voldoende groente en vitaminen. Pakjes sap kreeg hij niet en als we even niet anders konden dan een sapje geven dan werd dat sapje verdund met water. Want suikers moet je mee oppassen.

Als ontbijt kreeg hij op een gegeven moment Bambix honingrondjes, met melk. Lekker gezond zou je denken toch? Want Bambix wordt toch speciaal ontwikkelt voor baby's en kleine kinderen? FOUT dus, bleek in 2014 toen de consumentenbond naar buiten bracht dat dat die honingrondjes voor een kwart uit pure suiker bestond! Toen at mijn jongste ze dus al twee jaar. Dat was voor mij toch een beetje een keerpunt en ben ik meer gaan opletten wat er nou eigenlijk in al die kindvriendelijke producten zit. Nou daar schrik je echt behoorlijk van! Bijna alles wat in de supermarkten te vinden is, barst van de suiker of van het zout.

Ongeveer een jaar geleden was ik op zoek naar pakjes drinken voor op school zonder suiker. Je raad het waarschijnlijk al, niet te vinden! Althans als je geen aspartaan in het drankje van je kind wilt hebben. Want aspartaan zou weer een grote factor zijn in het ontwikkelen van hersentumoren bij kinderen! Inmiddels zijn er drie merken die bijna tegelijkertijd met suikervrije drankjes zijn gekomen, en zonder aspartaan, maar de tijd zal ons gaan leren of daar misschien toch weer een verborgen no no in zit.

Dus weet je, als ik geen zin heb om te koken, bestel ik gewoon een pizza!

Groente verstoppen door de blender door de saus of soep te doen.
Ik had laatst met iemand een discussie hierover, en nee met wie maakt niks uit. Diens visie was, kinderen moeten groente eten en verstoppen heeft geen zin want dan leren ze er niet aan te wennen en eten ze over 10 jaar nog steeds geen groente.

Mijn visie is, kinderen moeten al zoooveel!
Ze moeten luisteren naar hun ouders, goed presteren op school, goed presteren op sport, lief zijn voor vriendjes, geen afwijkend gedrag vertonen op school want dan worden ze gepest of krijgt je kind ongewenst een stempel dat er iets niet helemaal in orde zou zijn. En dan heb ik het nog niet eens over het huiswerk, kamers opruimen en ga zo maar door. Wij volwassenen eisen veel van onze kinderen, misschien wel teveel, en als ik aan tafel rust wil en dat iedereen gewoon zijn/haar eten opeet, moet ik soms ervoor kiezen om de strijd uit de weg te gaan. Dus wat doe ik dan? Ik verstop bloemkool of broccoli in mijn lasagne saus. Of heel soms als ik zelfgemaakte pizza maak verstop ik extra groenten in de pizzasaus. Is dat zo slecht? Ik vind van niet, want zo wennen ze ten eerste onbewust toch aan bepaalde smaken, want ze proeven het wel maar omdat ze het niet zien zoeken ze er niks achter. Daarnaast krijgen ze hun vitamines binnen, en heb ik een rustige avond aan tafel.
Haha, volgens mijn oudste eet mijn buurvrouw heel veel broccoli, want als hij toevallig de keuken in komt en de pan met broccoli ziet, dan zeg ik:"schatje, maak je geen zorgen, je weet toch dat ik die broccoli altijd voor de buurvrouw maak."
Wat mij betreft dus een win win situatie.

Er zijn zoveel voedingsmiddelen die eerst werden gepromoot als zijnde gezond, waarvan later het tegendeel werd bewezen. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar melk. Ik ken die reclame van vroeger nog hoor, "melk, de witte motor". Nu mag niet eens meer gezegd worden dat het zo gezond is, want ja calcium hebben we wel nodig, maar melk is niet zo gezond als vroeger werd beweerd. En laten we eerlijk zijn, we drinken toch eigenlijk gewoon de moedermelk van de kalfjes op. Onze eigen moedermelk stoppen wij toch ook niet in een twee liter fles om te verkopen in de supermarkt? En ja ik drink echt gewoon melk en veel ook, want ik ben ermee opgegroeid en vind het ook gewoon lekker, maar toch zet het je soms wel aan het denken.

Eigen groente verbouwen is ook niet zo veilig als het lijkt. Want uitlaatgassen, bodemverontreiniging, zure regen, overvliegende vliegtuigen, allemaal factoren die je moestuintje toch ongezond maken. Dus weet je, tegenwoordig kunnen we het niet meer goed doen, dus wat maakt het uit om een keertje pizza te eten als avondeten, of je kind een patatje te geven, of een mobiele telefoon mee te geven?

Mensen zullen altijd iets negatiefs vinden om over je te zeggen, waardoor iedereen uiteindelijk weleens bestempeld zal worden als een slechte moeder. Maar hebben zij gelijk, NEE!!

En weet je, who cares! Cola aan een klein kind geven, blijft wat mij betreft echt een no no, maar verder zou ik zeggen "Geniet, maar wel met mate!" Maar dat geldt toch eigenlijk wel voor alles ;)

Hoe denken jullie hierover?

Reageren, delen en liken mag allemaal.


Lovingmommy

Comments

Popular posts from this blog

Waarom ik een pauze had ingelast

Een aantal van jullie hebben misschien gemerkt dat ik een tijdje geen blogposts meer heb geschreven. Zoals beloofd ga ik jullie vandaag de reden(en) hiervan vertellen. Een reden is dat ik mij even wilde focussen op mijn lichamelijke herstel en mijn gezin. Zoals jullie misschien nog weten heb ik, inmiddels twee jaar geleden, een ongeluk gehad waarvan ik nog steeds niet helemaal hersteld was. Inmiddels ben ik sinds een paar maanden weer helemaal de oude en weer volledig aan het werk. Dus dat stukje is gelukt! Dan nu mijn tweede reden: Een tijdje geleden schreef ik een blogpost over een mogelijk derde kindje. Ik schreef hoe ik erover dacht en ik schreef over mijn twijfels. Wilde ik het wel echt? Of wilde ik gewoon heel graag een meisje? Als je deze blogpost wilt nalezen, klik dan op onderstaande link: http://lovingmommy2.blogspot.com/2018/01/een-derde-kind.html?m=1 Ik besloot toen, met mijn man samen, dat we er niet voor zouden gaan zolang we alleen een meisje wilden. Wa

Mijn gender reveal party

Toen ik zwanger was van mijn eerste twee kindjes, was het nog niet echt in om een babyshower te krijgen. Een gender reveal party was toen helemaal nog geen ding in Nederland. Nu ik zwanger ben van mijn derde kindje is het echter helemaal hot! Maaaar ik hou de dingen heel graag in eigen hand, dus iemand anders vragen een babyshower te organiseren is niet echt een optie. Dus dat moest dan maar een gender reveal party worden...maaaar zoals ik al eerder schreef, ik wil het wel graag in eigen hand hebben, ofwel de gender moest van mij wel eerst bekend zijn voor ons. Dus mijn man, mijn jongens en ik wisten al het geslacht van de baby. Ik moet zeggen dat mijn jongens het geheim echt super goed hebben bewaard, letterlijk niemand wist vantevoren het geslacht. We hebben onze eigen gender reveal taart gemaakt, want ja ik bak onze taarten nu eenmaal graag zelf. Daarnaast zijn wij echter ook gek op donuts, en laten ze daar nu geweldige babyshower donuts hebben! Dus hoppa ook even 36 donut

Mijn roots....wat ben ik nu eigenlijk?

Ik ben geboren in Nederland. Ik heb een Spaanse moeder en mijn vader, die helaas vrij jong is overleden, was een Nederlander. Ik heb altijd in Nederland gewoond en ben ook erg Nederlands opgevoed. Toch werd ik vroeger een keer een buitenlander genoemd, en nee dit was geen vreemde op straat die op ruzie uit was ofzo, het was iemand die mij kende en mijn roots kende. Ik was zo verbaasd dat ik bewust de discussie aan ging, want ondanks mijn Nederlandse vader, Nederlandse opvoeding en het feit dat ik in Nederland ben geboren en de Nederlandse nationaliteit heb, was ik volgens die persoon nog steeds geen Nederlander. Volgens de Nederlandse wet ben ik een Nederlander, maar volgens deze persoon niet. Hoewel ik die persoon totaal onbelangrijk vond, vond ik het wel interessant om te weten waarom die persoon dat vond. Conclusie, ik ben geen Nederlander omdat mijn moeder geen Nederlander is. Toch bijzonder niet, dat sommige mensen het kennelijk beter denken te weten dan de Nederlandse wetg