Skip to main content

Als je baby niet kan ademen...

Toen mijn jongste werd geboren, had hij zijn navelstreng om zijn nek en was hij paars. In een eerdere blogpost, 'mijn bevalling', heb ik geschreven over de bevalling van mijn jongste kind.

Omdat de baby voor de bevalling in het vruchtwater had gepoept, moesten wij hem goed in de gaten houden, want mocht hij ontlasting (meconium) hebben ingeademd zou hij ademhalingsproblemen of zelfs een longontsteking kunnen krijgen. Maar omdat zijn tweede apgar score goed was mochten we hem toch meteen meenemen naar huis.

Toen mijn kindje echter 5,5 maand jong was begon hij te kuchen en op een gegeven moment ook echt te hoesten. Het leek soms echt op een bejaarde man die zijn leven lang had gerookt. Hij was zo vaak achter elkaar aan het hoesten dat wij het gevoel hadden dat hij tussendoor niet voldoende tijd had om te ademen en toen hij dus ook nog erg moe werd, van het hoesten, gingen de alarmbellen af en belden wij 112.

De ambulance was er serieus binnen een aantal minuten, 3 man sterk. De ene was mij aan het afleiden, de ander was met papa in gesprek en de derde keek ons kindje na. Of de kleine het echt benauwd had wisten ze niet zeker, maar met een baby zouden zij geen risico's nemen dus hij moest mee in de ambulance naar het ziekenhuis.

En jeetje wat was dat lastig want wie gaat er mee naar het ziekenhuis en wie blijft er thuis bij je slapende andere kind?! Omdat ik zelf al behoorlijk aan het panieken was zei ik zelf meteen tegen mijn man dat hij maar mee moest. Dus papa ging mee.

Gelukkig heb ik hele oplettende buren, want ik kreeg al vrij snel een berichtje op mijn telefoon of alles wel goed was. Ze hadden natuurlijk de ambulance zien staan en wisten dat we een jong kind en baby hadden. Toen ik uitlegde wat er aan de hand was, stond al vrij snel een buurman aan de deur om bij mijn oudste te blijven zodat ikzelf ook naar het ziekenhuis kon. Want als ouder MOET je gewoon bij je kind zijn! Hiervoor ben ik mijn buren natuurlijk eeuwig dankbaar!

In het ziekenhuis konden ze niks vinden. Maar ook daar wilden ze geen risico's nemen en hem naar huis sturen, dus hij moest een nachtje blijven. Mijn man ging, in overleg, naar huis en ik bleef bij mijn jongste 'slapen' in het ziekenhuis.

Slapen deed ik uiteraard niet, want mijn kindje kon niet goed ademen dus ik moest op hem letten, ondanks alle apparaten die aan hem gekoppeld waren, ik moest het zelf ook in de gaten houden.

Hij kwam de nacht goed door en mocht de volgende dag naar huis.

Wat hij nou eigenlijk had weten we tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Hij heeft hierna nooit meer gekke kuchjes of andere dingen aan zijn luchtwegen gehad, het was ook geen kinkhoest. Dus wat het was blijft een raadsel, maar hij is er nog en daar zijn wij zeer dankbaar voor.

Als je kind niet kan ademen, of je denkt dat hij niet of minder kan ademen, ga je al door een hel. Als dan de ambulance komt en dan ook nog je baby mee moet naar het ziekenhuis, wordt deze hel erger. Maar als hij dan ook nog een nacht moet blijven.....

Bij mijn kindje is het goed gekomen, maar ik weet dat veel ouders hun kindje helaas hebben moeten verliezen. Iets ergers dan dat is er niet.

Heb jij iets vergelijkbaars meegemaakt, of misschien erger, en wil je hier iets over kwijt? Laat het mij gerust weten.

Lovingmommy

Comments

Popular posts from this blog

Waarom ik een pauze had ingelast

Een aantal van jullie hebben misschien gemerkt dat ik een tijdje geen blogposts meer heb geschreven. Zoals beloofd ga ik jullie vandaag de reden(en) hiervan vertellen. Een reden is dat ik mij even wilde focussen op mijn lichamelijke herstel en mijn gezin. Zoals jullie misschien nog weten heb ik, inmiddels twee jaar geleden, een ongeluk gehad waarvan ik nog steeds niet helemaal hersteld was. Inmiddels ben ik sinds een paar maanden weer helemaal de oude en weer volledig aan het werk. Dus dat stukje is gelukt! Dan nu mijn tweede reden: Een tijdje geleden schreef ik een blogpost over een mogelijk derde kindje. Ik schreef hoe ik erover dacht en ik schreef over mijn twijfels. Wilde ik het wel echt? Of wilde ik gewoon heel graag een meisje? Als je deze blogpost wilt nalezen, klik dan op onderstaande link: http://lovingmommy2.blogspot.com/2018/01/een-derde-kind.html?m=1 Ik besloot toen, met mijn man samen, dat we er niet voor zouden gaan zolang we alleen een meisje wilden. Wa

Mijn gender reveal party

Toen ik zwanger was van mijn eerste twee kindjes, was het nog niet echt in om een babyshower te krijgen. Een gender reveal party was toen helemaal nog geen ding in Nederland. Nu ik zwanger ben van mijn derde kindje is het echter helemaal hot! Maaaar ik hou de dingen heel graag in eigen hand, dus iemand anders vragen een babyshower te organiseren is niet echt een optie. Dus dat moest dan maar een gender reveal party worden...maaaar zoals ik al eerder schreef, ik wil het wel graag in eigen hand hebben, ofwel de gender moest van mij wel eerst bekend zijn voor ons. Dus mijn man, mijn jongens en ik wisten al het geslacht van de baby. Ik moet zeggen dat mijn jongens het geheim echt super goed hebben bewaard, letterlijk niemand wist vantevoren het geslacht. We hebben onze eigen gender reveal taart gemaakt, want ja ik bak onze taarten nu eenmaal graag zelf. Daarnaast zijn wij echter ook gek op donuts, en laten ze daar nu geweldige babyshower donuts hebben! Dus hoppa ook even 36 donut

Mijn roots....wat ben ik nu eigenlijk?

Ik ben geboren in Nederland. Ik heb een Spaanse moeder en mijn vader, die helaas vrij jong is overleden, was een Nederlander. Ik heb altijd in Nederland gewoond en ben ook erg Nederlands opgevoed. Toch werd ik vroeger een keer een buitenlander genoemd, en nee dit was geen vreemde op straat die op ruzie uit was ofzo, het was iemand die mij kende en mijn roots kende. Ik was zo verbaasd dat ik bewust de discussie aan ging, want ondanks mijn Nederlandse vader, Nederlandse opvoeding en het feit dat ik in Nederland ben geboren en de Nederlandse nationaliteit heb, was ik volgens die persoon nog steeds geen Nederlander. Volgens de Nederlandse wet ben ik een Nederlander, maar volgens deze persoon niet. Hoewel ik die persoon totaal onbelangrijk vond, vond ik het wel interessant om te weten waarom die persoon dat vond. Conclusie, ik ben geen Nederlander omdat mijn moeder geen Nederlander is. Toch bijzonder niet, dat sommige mensen het kennelijk beter denken te weten dan de Nederlandse wetg