Skip to main content

Ik zeg er al jaren niks over, maar nu zeg ik het toch....

Ik zeg er al jaren niks over, maar nu zeg ik het toch.....

Wat zou ik hier nou mee bedoelen? Ik leg het je uit.

Het gaat natuurlijk over zwarte piet.
Ik heb er nooit iets over gezegd, en dat ga ik ook nu niet echt doen, maar al jaren worden we doodgegooid met (sorry hoor) de meest domme opmerkingen van BEIDEN kanten. En laat DAT nu net zijn waar ik mij aan irriteer.

Ook nu weer worden we doodgegooid met foto's, filmpjes, hatelijke commentaren (van beiden kanten) en zelfs blogs staan er vol van. Dus nu ga ik toch iets zeggen.

Ik ga dus niet een kant kiezen, ik kies niet voor of tegen, maar er moeten mij wel een aantal dingen van het hart.

Ik heb als kind altijd geleerd dat zwarte piet een gewone persoon was die zwart werd door de schoorsteen, hij vulde je schoen met lekkers en cadeautjes. Kortom een leuke kindervriend.

Ik was nogal in shock te horen dat een deel van de Nederlanders een andere geschiedenis kent dan ik. Ja je leest het goed ik zeg bewust Nederlanders, want ook al hebben een deel van de Nederlanders een andere kleur huid, voor mij zijn ook dit gewoon Nederlanders, maar dan met een kleurtje waar ik persoonlijk soms best jaloers op ben ;) hihihi.

Wat is nu de ware achtergrond?

Ik denk dat we daar nooit echt achter zullen komen want daarvoor is het te lang geleden ontstaan, maar 1 van de eerste dingen die ik heb geleerd tijdens mijn rechtenstudie is: "geloof nooit klakkeloos wat er op het internet staat en zeker niet wat op Wikipedia staat." Op Wikipedia worden namelijk ook gewoon teksten van gewone mensen gepubliceerd en die info hoeft niet eens waar te zijn, net zoals andere dingen op internet. Kijk bijvoorbeeld alleen even via google wat voor ziekte je hebt als je keelpijn hebt en een beetje misselijk bent...nou geloof me dat je een of andere dodelijke ziekte zult hebben, aldus het internet.

Dus neem ik het internet echt serieus? Nee dus.

Maar maakt het eigenlijk uit wat er op internet staat of wat de echte achtergrond is? Of telt nou juist wat wij onze kinderen NU leren? Daar zijn de meningen erg over verdeeld dat blijkt wel.

Mij maakt het bijvoorbeeld niks uit welke kleur Piet heeft, of hij nu zwart is, bruin, blauw of vegen heeft, mij maakt het niet uit. Ik heb namelijk geleerd wat ik erover heb geleerd en dat veranderd voor mij niet omdat zijn kleur is veranderd. Ik vind het een leuk kinderfeest en ik vier het en blijf het vieren zolang mijn kinderen het nog leuk vinden. Maar ook hier zijn de meningen weer over verdeeld.

Persoonlijk vind ik het onzin om de kleur te veranderen. O ja ik zei dat echt, en nu leg ik ook uit waarom.

Het gaat de tegenstanders NIET om de kleur van de Piet maar om de geschiedenis die er (volgens hen) achter zit! De andere kleur verandert deze geschiedenis niet. Dus voor hen is de enige juiste oplossing de afschaffing ervan.

Terwijl de voorstanders zich juist weer keihard verzetten omdat piet niet zwart mag blijven. Want o weee als de kleur van Piet veranderd, dat is onze traditie. Veranderd de traditie dan wanneer de kleur van piet veranderd??

Er wordt vervolgens van alles bijgehaald, nu ook weer black friday want hallloooo waarom mag dat wel zwart zijn, maar de pieten niet. Serieus?? Kijk even op Facebook en je komt nog veeeeel meer van dit soort (sorry) domme opmerkingen tegen.

Ook van de tegenstanders hoor, genoeg domme opmerkingen, maar de allerergste vind ik dan toch dat zij zelf discrimineren en beledigen. Ik ben geen racist, heb een zeer gemengde familie, met ja ook mensen met een mooie bruine huid, gemengde vriendenkring en collega's, en ik behandel iedereen hetzelfde. Ik maak geen onderscheid op basis van iemands kleur, wel op het gedrag maar dat is iets heel anders.

Toch word ik (en mijn kinderen trouwens ook) een racist genoemd omdat ik Sinterklaas vier en omdat ik met mijn kinderen sta te genieten van de intocht. Volgens mij word ik juist op dat moment gediscrimineerd, onjuist behandeld, over 1 kam geschoren, beledigd, you name it.

Waarom is het niet oké wanneer een bruin kindje zwarte piet wordt genoemd, maar mag een blank kindje wel voor racist worden uitgemaakt?!
Beiden is in mijn ogen absoluut niet oké!!

Nogmaals ik heb hier geen mening over, beledig mensen niet en ben geen racist, maar ik zit er ook niet op te wachten dit wel genoemd te worden. Of om bepaalde plekken op bepaalde dagen te moeten ontlopen omdat mijn kinderen anders mogelijk een trauma oplopen. Zo ga ik bijvoorbeeld niet naar de landelijke intochten of de intocht in een grote stad omdat er altijd wat gebeurd, en dat wil ik mijn kinderen besparen. Want ook mijn witte kinderen hebben recht op een zorgeloze jeugd en om te vieren wat zij leuk vinden, zonder angst.

En dan nu die ....rellen, sorry maar jullie zitten allemaal fout. De tegenstanders zitten in mijn ogen fout omdat zij tijdens de intocht, waar kinderen bij zijn die hier al weken naar uit hebben gekeken, mensen en hun kinderen staan te beledigen en te provoceren. Natuurlijk heb je het recht van demonstratie, maar hallo je kan ook te ver gaan hoor. Het recht van demonstratie en vrijheid van meningsuiting betekenen niet dat je een ander mag beledigen. En dat is nu precies wat er wel gebeurd tijdens de demonstraties. En wie heeft in godsnaam de demonstratie goedgekeurd waar de tegenstanders tegenover de kinderen op de route staan?! Even serieus, dat is gewoon vragen om problemen.

En dan de voorstanders, ja ook jullie zitten fout! Al moet ik zeggen dat ik zelf ook behoorlijk de pan uit zou schieten als mijn kinderen daar huilend hadden gestaan, maar geweld is nooit nooit nooit een oplossing en zeker niet met kinderen erbij.

Wanneer gaan mensen zich eens gedragen als volwassenen en gaat men leren om elkaar te respecteren en te tolereren?
Hoe kan iets wat ik al mijn hele leven vier, waar ik een bepaalde gedachte bij heb, nu ineens betekenen dat ik een racist ben?! Omdat een deel van de Nederlanders een andere geschiedenis heeft geleerd dan ik? Gaat het niet om de gedachte die iemand erbij heeft?

Wanneer iemand niet wordt aangenomen voor een bepaalde baan omdat deze bijvoorbeeld een te bruine kleur heeft, is het juist die gedachte die niet te bewijzen valt die ervoor zorgt dat er niets tegen gedaan kan worden. Je weet namelijk niet wat iemand denkt, behalve als diegene het zegt. Want ben je niet aangenomen voor die baan om hoe je eruit ziet, of heb je gewoon niet genoeg werkervaring? Je weet niet wat iemand denkt. Dus is die beoogde werkgever een racist of gewone een doorgewinterde zakenman/vrouw die al ziet dat jij het niet gaat redden in die functie?

Is dit niet gewoon hetzelfde principe?

Is het racisme als een volwassene een kind of andere volwassene zwarte piet noemt omdat diegene bruin is? Ja zeker wel!
Ben ik een racist omdat ik Sinterklaas vier? Nee absoluut niet!

En hier laat ik het bij.

Lovingmommy



Comments

Popular posts from this blog

Waarom ik een pauze had ingelast

Een aantal van jullie hebben misschien gemerkt dat ik een tijdje geen blogposts meer heb geschreven. Zoals beloofd ga ik jullie vandaag de reden(en) hiervan vertellen. Een reden is dat ik mij even wilde focussen op mijn lichamelijke herstel en mijn gezin. Zoals jullie misschien nog weten heb ik, inmiddels twee jaar geleden, een ongeluk gehad waarvan ik nog steeds niet helemaal hersteld was. Inmiddels ben ik sinds een paar maanden weer helemaal de oude en weer volledig aan het werk. Dus dat stukje is gelukt! Dan nu mijn tweede reden: Een tijdje geleden schreef ik een blogpost over een mogelijk derde kindje. Ik schreef hoe ik erover dacht en ik schreef over mijn twijfels. Wilde ik het wel echt? Of wilde ik gewoon heel graag een meisje? Als je deze blogpost wilt nalezen, klik dan op onderstaande link: http://lovingmommy2.blogspot.com/2018/01/een-derde-kind.html?m=1 Ik besloot toen, met mijn man samen, dat we er niet voor zouden gaan zolang we alleen een meisje wilden. Wa

Mijn gender reveal party

Toen ik zwanger was van mijn eerste twee kindjes, was het nog niet echt in om een babyshower te krijgen. Een gender reveal party was toen helemaal nog geen ding in Nederland. Nu ik zwanger ben van mijn derde kindje is het echter helemaal hot! Maaaar ik hou de dingen heel graag in eigen hand, dus iemand anders vragen een babyshower te organiseren is niet echt een optie. Dus dat moest dan maar een gender reveal party worden...maaaar zoals ik al eerder schreef, ik wil het wel graag in eigen hand hebben, ofwel de gender moest van mij wel eerst bekend zijn voor ons. Dus mijn man, mijn jongens en ik wisten al het geslacht van de baby. Ik moet zeggen dat mijn jongens het geheim echt super goed hebben bewaard, letterlijk niemand wist vantevoren het geslacht. We hebben onze eigen gender reveal taart gemaakt, want ja ik bak onze taarten nu eenmaal graag zelf. Daarnaast zijn wij echter ook gek op donuts, en laten ze daar nu geweldige babyshower donuts hebben! Dus hoppa ook even 36 donut

Mijn roots....wat ben ik nu eigenlijk?

Ik ben geboren in Nederland. Ik heb een Spaanse moeder en mijn vader, die helaas vrij jong is overleden, was een Nederlander. Ik heb altijd in Nederland gewoond en ben ook erg Nederlands opgevoed. Toch werd ik vroeger een keer een buitenlander genoemd, en nee dit was geen vreemde op straat die op ruzie uit was ofzo, het was iemand die mij kende en mijn roots kende. Ik was zo verbaasd dat ik bewust de discussie aan ging, want ondanks mijn Nederlandse vader, Nederlandse opvoeding en het feit dat ik in Nederland ben geboren en de Nederlandse nationaliteit heb, was ik volgens die persoon nog steeds geen Nederlander. Volgens de Nederlandse wet ben ik een Nederlander, maar volgens deze persoon niet. Hoewel ik die persoon totaal onbelangrijk vond, vond ik het wel interessant om te weten waarom die persoon dat vond. Conclusie, ik ben geen Nederlander omdat mijn moeder geen Nederlander is. Toch bijzonder niet, dat sommige mensen het kennelijk beter denken te weten dan de Nederlandse wetg