Skip to main content

Halloween!!

Halloween kennen we denk ik allemaal vooral als een Amerikaans feest, waarbij kinderen verkleed de huizen langsgaan om snoep op te halen, waarbij dan hard door de kinderen "trick or treat" wordt geroepen.

Halloween is in Nederland nu ook behoorlijk in opkomst. Hier in de wijk vieren wij het denk ik al zo'n 10 jaar. Hoelang het al werd gedaan voordat wij meededen weet ik niet, maar wij doen al 10 jaar mee, en zitten inmiddels zelfs al zo'n 5 jaar in de organisatie. Het ene jaar doe ik meer dan het andere jaar, want ja mijn klachten he, maar bellen en regelen, dingen bedenken kan natuurlijk altijd.

Wat is Halloween nu eigenlijk? Op wikipedia staat:
"Halloween is een feestdag die valt op 31 oktober. Traditioneel wordt Halloween vooral gevierd in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada. Inmiddels heeft het feest ook sterk aan populariteit gewonnen in andere delen van de wereld, met name in Europa, Australië en Oost-Azië.

Op 31 oktober verkleden kinderen zich en bellen of kloppen als het donker wordt aan bij huizen in de buurt die versierd zijn met pompoenen en lichtjes en roepen trick or treat, waarbij de keuze wordt gegeven tussen slachtoffer van een plagerijtje worden (trick) of iets lekkers (treat, meestal snoep) geven. De bewoners geven de kinderen dan snoepjes. Jonge volwassenen gaan soms naar halloweenfeesten."

De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november.[1] In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was dan binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, dat ook het Ierse woord is geworden voor de maand november).

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd, die geloofden dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terugkwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de 9e eeuw stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen (2 november) gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. De trick-or-treattocht vindt wellicht daar zijn oorsprong.

In de Verenigde Staten maakte het feest vooral opgang in de tweede helft van de 19e eeuw, toen grote groepen Ierse en Schotse immigranten het land binnenkwamen. In de VS dook in deze tijd de bekende jack-o'-lantern op, een uitgeholde pompoen die op een gezicht lijkt. Wereldwijd is dit wellicht het bekendste symbool van Halloween geworden.

Gedurende een groot deel van de 20e eeuw was Halloween in de VS vooral een kinderfeest. Tijdens dit kinderfeest gaan de kinderen 's avonds (veelal onder begeleiding van een oudere) verkleed langs de deuren en vragen om een traktatie (trick or treat). De bedoeling is om diegene die opendoet een beetje bang te maken. Vaak heeft de bewoner dan snoep in huis, waaruit de kinderen kunnen kiezen. De huizen die deelnemen, zijn herkenbaar door zichtbare halloweenversieringen. Vanaf de jaren 1980 werd het ook steeds meer een feest voor volwassenen. De verkleedpartijen en het griezelaspect werden steeds belangrijker.


Leuk hoor wikipedia, maar wij vinden het vooral leuk om ons zo eng mogelijk te verkleden en de kinderen de stuipen op het lijf te jagen. Natuurlijk maken we er altijd een super feest van en ik moet zeggen het is een hele uitdaging om het ieder jaar weer nog leuker en enger te maken.

Mijn kinderen gaan meestal verkleed als superhelden. Mijn oudste is een keer verkleed geweest als spook, maar veel enger dan dat werd het nooit. Nu hij 7 is wilde hij zo eng mogelijk! Hij wilde graag een bloederige vampier zijn, dus dat hebben we geregeld!


Bij Vegaoo kochten wij een vampieren kostuum en natuurlijk een nep vampieren gebitje met nep bloed. Ook mocht hij dit jaar mama's 'dure' schmink gebruiken want die goedkope pakketjes die werken natuurlijk voor geen meter, hahaha. Nou wat vinden jullie ervan? Is hij eng genoeg zo?



Zoals jullie weten hou ik mijn kids zoveel mogelijk buiten social media, dus ja ik heb een sticker over zijn gezicht geplakt, haha, sorry!

Mijn jongste is 4 en wilde nog steeds als super held. Dit jaar werd het mister Incedible!!
Dus we kochten bij de H&M een kostuum van mister Incredible. Wat vinden jullie ervan? Schattig he, hihi.
Hij lacht super leuk op de foto, maar ook hij blijft onherkenbaar ;)

Mijn man was verkleed als Freddy Kruger en was verstopt in het door hem (onder andere) gebouwde spookhuis. Helaas hebben we daar geen foto van gemaakt. Daarom een foto van google.....

En dan mijn kostuum.
Ik was verkleed als killer clown, hihi.
Ik kocht mijn kostuum eveneens op Vegaoo, het was niet eens erg duur en werd geleverd inclusief masker.
Het masker zat als gegoten!! Ik was vantevoren wel een beetje nerveus want ik heb last van claustrofobie, dus ik dacht dat ik het benauwd zou kunnen krijgen van dat masker. Dat gebeurde ook wel heel even hoor, maar toen ik mij bedacht hoe eng de kinderen het zouden gaan vinden en even een paar keer rustig
adem haalde, ging het prima. Bovendien was mijn 'rol' ook maar heel kort;) Toen het masker af ging was mijn gezicht wel kleddernat, getver, maar kennelijk hoort dat er ook bij....


Het Halloween feest was voor ons ook dit jaar weer een geslaagd feest! We hebben ervan genoten, en dan natuurlijk vooral de kinderen.


Doen jullie aan Halloween of juist niet? Hoe zijn jullie kinderen verkleed gegaan?


Lovingmommy

Comments

Popular posts from this blog

Waarom ik een pauze had ingelast

Een aantal van jullie hebben misschien gemerkt dat ik een tijdje geen blogposts meer heb geschreven. Zoals beloofd ga ik jullie vandaag de reden(en) hiervan vertellen. Een reden is dat ik mij even wilde focussen op mijn lichamelijke herstel en mijn gezin. Zoals jullie misschien nog weten heb ik, inmiddels twee jaar geleden, een ongeluk gehad waarvan ik nog steeds niet helemaal hersteld was. Inmiddels ben ik sinds een paar maanden weer helemaal de oude en weer volledig aan het werk. Dus dat stukje is gelukt! Dan nu mijn tweede reden: Een tijdje geleden schreef ik een blogpost over een mogelijk derde kindje. Ik schreef hoe ik erover dacht en ik schreef over mijn twijfels. Wilde ik het wel echt? Of wilde ik gewoon heel graag een meisje? Als je deze blogpost wilt nalezen, klik dan op onderstaande link: http://lovingmommy2.blogspot.com/2018/01/een-derde-kind.html?m=1 Ik besloot toen, met mijn man samen, dat we er niet voor zouden gaan zolang we alleen een meisje wilden. Wa

Mijn gender reveal party

Toen ik zwanger was van mijn eerste twee kindjes, was het nog niet echt in om een babyshower te krijgen. Een gender reveal party was toen helemaal nog geen ding in Nederland. Nu ik zwanger ben van mijn derde kindje is het echter helemaal hot! Maaaar ik hou de dingen heel graag in eigen hand, dus iemand anders vragen een babyshower te organiseren is niet echt een optie. Dus dat moest dan maar een gender reveal party worden...maaaar zoals ik al eerder schreef, ik wil het wel graag in eigen hand hebben, ofwel de gender moest van mij wel eerst bekend zijn voor ons. Dus mijn man, mijn jongens en ik wisten al het geslacht van de baby. Ik moet zeggen dat mijn jongens het geheim echt super goed hebben bewaard, letterlijk niemand wist vantevoren het geslacht. We hebben onze eigen gender reveal taart gemaakt, want ja ik bak onze taarten nu eenmaal graag zelf. Daarnaast zijn wij echter ook gek op donuts, en laten ze daar nu geweldige babyshower donuts hebben! Dus hoppa ook even 36 donut

Mijn roots....wat ben ik nu eigenlijk?

Ik ben geboren in Nederland. Ik heb een Spaanse moeder en mijn vader, die helaas vrij jong is overleden, was een Nederlander. Ik heb altijd in Nederland gewoond en ben ook erg Nederlands opgevoed. Toch werd ik vroeger een keer een buitenlander genoemd, en nee dit was geen vreemde op straat die op ruzie uit was ofzo, het was iemand die mij kende en mijn roots kende. Ik was zo verbaasd dat ik bewust de discussie aan ging, want ondanks mijn Nederlandse vader, Nederlandse opvoeding en het feit dat ik in Nederland ben geboren en de Nederlandse nationaliteit heb, was ik volgens die persoon nog steeds geen Nederlander. Volgens de Nederlandse wet ben ik een Nederlander, maar volgens deze persoon niet. Hoewel ik die persoon totaal onbelangrijk vond, vond ik het wel interessant om te weten waarom die persoon dat vond. Conclusie, ik ben geen Nederlander omdat mijn moeder geen Nederlander is. Toch bijzonder niet, dat sommige mensen het kennelijk beter denken te weten dan de Nederlandse wetg